Dag 22. Brive la Gaillarde naar Rocamadour

Zondag 20 juli 2014
Brive la Gaillarde naar Rocamadour
Dagafstand: 58 km om fietsbroek te kopen.
Totaal: 1309 km
Snelheid: 12,5 km/u
Max: 41 km/u
Max klim: 10%
Stijging: 921 meter

Even voor de statistiek Toine fietst gemiddeld 1 km/u harder dan ik en is toch op dezelfde tijd binnen.
Vandaag was een van de mooiste fietsdagen tot nu toe.
We verwachten verschrikkelijk slecht weer. France Meteo had de zwaarste code afgegeven. Vannacht heeft het ook enorm geregend maar in het hotel merk je daar weinig van.
De start tijd zouden we laten afhangen van het weer. Toen we om 7 uur naar buiten keken was het prachtig weer. Omdat het ontbijt pas om 8 uur was, hebben we op de kamer ons brood opgegeten en zaten al om 8:15 uur op de fiets. Door de regenbui van vannacht was het heerlijk koel vanmorgen. Bewolking en mist hielt de zon op afstand.
We begonnen met een klim van 6 km richting Turrenne. Toen we daar aankwamen na 18 km was het er nog heel rustig even op het pleintje pauze gehouden nog geen koffie te krijgen.
Daarna na de volgende klim richting Martel. Onderweg kwamen we een Franse wielrenner tegen die heeft een stuk met ons meegefietst en met Toine gesproken. Hij liep marathons en om zijn conditie op peil te houden fietste hij ook regelmatig. Toen we in Martel aankwamen was het er een drukte van belang in verband met de Salon. (Vraag ons niet wat het is.) Een leuk toeristisch stadje. Hier hebben wij in het park gepicknickt. Vanaf Martel was het nog 22 km naar Rocamadour. Nu via het dal van de Dordogne door gefietst. Na Martel kwamen we in een heel ander gebied. Was het gras voor heen nog veel groen. Hier is het gras zelfs in de tuinen geel. Maar ook de vegetatie en de bebouwing is anders meer zuidelijk en dat geldt ook voor het geluid van de insecten die je hoort.
Na het oversteken van de Dordogne nog een keer een forse klim naar L’Hospitalet vanaf het terras zie je daar Rocamadour liggen. Daar nog even met een echtpaar uit Zeeland gesproken die waren een aantal dagen aan het fietsen en hij had een lekke band en problemen met de as van het achterwiel. Morgen was hun laatste dag dus ze hoopte die 40 km nog te halen.
Hier gingen de hemelsluizen vol los. Dus even een kop koffie en thee gedronken tot de bui weer voorbij was. Daarna afgedaald naar Rocamadour en het hotel opgezocht. Nog even rustig door het plaatsje gewandeld en natuurlijk een stempel gehaald.
Morgen om 7:30 uur aan het ontbijt dan zitten we weer op tijd op de fietst naar Cahors. Vanavond in het hotel gegeten was niet duur maar ook niet bijzonder wel hadden we een leuke plek konden we vast naar de klim kijken waar we morgen mee starten.

Turrenne, dit zagen we vanaf de andere heuvelrug nog onwetend dat we daar naar onderweg waren.

Brug over de Dordogne.

Vanaf de brug.

Rocamadour vanaf het panorama terras in L'Hospital.

Rocamadour vanaf het panorama terras in L’Hospital.

Toegangspoort Rocamadour. Hotel is na de poort rechts.

Rocamadour

Rocamadour.

One thought on “Dag 22. Brive la Gaillarde naar Rocamadour

1. Dit is zijn bekende plekjes. Inmiddels ligt dit natuurlijk al weer ver achter jullie. Wel knap dat jullie tegelijk aankomen terwijl Toine 1 km p.u. sneller rijdt. Leg dat maar eens uit als jullie weer terug zijn.