Dag 32. Lumbier naar Estella

Woensdag 30 juli 2014
Lumbier naar Estella
Dagafstand: 81 km inclusief fietsen door de stad.
Totaal: 1979 km
Snelheid: km/u
Max: 50 km/u
Max klim: 10%
Stijging: 950 meter
Schatting. Kilometerteller zit nog op de fiets en die staat achter slot en grendel in een kast in de garage.

We moeten ons een beetje instellen dat het fietsen in Spanje minder mooi is dan in Frankrijk.
We waren enorm verwent en hebben in Frankrijk in totaal geen 100 km langs drukke of minder mooie wegen gereden.
Hier zijn minder mogelijkheden dus fiets je al gauw langs doorgaande wegen.
Ook is het landschap minder spannend en afwisselend.
Nu moeten we ons meer op de mooie plaatsjes en de historie van de Camino gaan richten. Vanmorgen zijn we begonnen met heel veel tegenwind de eerste 24 km. We fietsen veel heuvel op en af door weidse landbouw gebieden. Ook zijn we nog langs de geboorteplaats van Indurain gefietst, het plaatsje Indurain.
Daarna verder langs drukke wegen maar minder last van de wind.
Rond 12 uur wilden we een hapje gaan eten. Fout er wordt hier pas na 13 uur gegeten dus ook daar moeten wij ons ritme nog aan aanpassen. Ermita de Eunate was de eerste bijzondere kapel die we tegen kwamen. Deze kapel met arcade ligt midden in de velden heel bijzonder. Door gefietst naar Puenta la Reina dit is een leuk historisch plaatsje met een pelgrimsverleden. Besloten om wat brood en beleg te halen en te picknicken onder de arcaden bij het stadhuis op het plein. Hierna nog twee lekkere klimmen en we zijn in Estella.
Op zoek naar de camping die vinden we te ver van het centrum liggen dus besloten om een hotel te nemen zodat we eenvoudig even met de fietsen Naar de fietsenmaker kunnen. Toine zijn versnellingskabel vervangen en bij mij bij gesteld. Even door het plaatsje gewandeld en vanavond uiteten. Ook een aanpassing om 21 uur zijn we de eerste. Een dag menu genomen. Toine neemt een voor en hoofdgerecht waarvan hij geen idee heeft wat hij gaat krijgen. Voorgerecht blijkt bonen soep te zijn perfect. Hoofdgerecht lijkt meer op Engels ontbijt met Portugese friet. Het heeft Toine toch prima gesmaakt. Ook ik heb goed gegeten.
Het plaatsje is een leuk bedrijvig stadje met het een en ander aan historie.
Inmiddels terug op de hotel kamer en we hebben allebei vreselijke spierpijn dat hebben we de hele reis nog niet gehad.

Laatste blik op de Pyreneeën. Prachtig maar veel wind.

Geboorte plaats bekende wielrenner

Ermitage de Eunate.

Puenta la Reina. Op de route verschijnen nu overal beelden van de pelgrim.

Puenta la Reina. St. Jacobbeeld uitgesneden en dit verwelkomt de bezoeker.

Puenta la Reina.
St. Jacobbeeld uitgesneden en dit verwelkomt de bezoeker.

Puenta la Reina. De route verlaat de stad over een 900 jaar oude stenen boogbrug over de Rio Agra.