Dag 39. Astorga naar Cacabelos

Woensdag 6 augustus 2014
Astorga naar Cacabelos
Dagafstand: 72 km
Totaal: 2523 km
Snelheid: 13,5 km/u
Max: 48 km/u
Max klim: 12%
Stijging: 897 m

Vanmorgen een klein beetje uitgeslapen en vanuit ons bed naar de kathedraal en het Gaudí paleis liggen kijken. De winkels gaan hier ergens tussen 9 en half 10 open. Nog even gauw wat boodschappen gedaan voor de lunch en toen op de fiets voor een klim via Cruz de Ferro naar de Iragopas.
We zijn in Astorga gestart op 870 m en de pas ligt op 1515 m.
Het was een prachtige klim met schitterend landschap. Het camino pad loopt langs de weg. Vandaag voor het eerst ook veel fietsers gezien. We zijn door de meeste plaatsjes op weg naar de top heen gefietst en dit zijn stuk voor stuk leuke middeleeuwse plaatsjes. In Foncebadon op 1430 m wilde nog even wat drinken kwamen we in een heel leuk tentje waar alles was aangekleed als in het Archeon. Ook de bediening en het gebruikte serviesgoed. Ik heb een heerlijke middeleeuwse noten, ei, groente prut en Toine een vissoep. Dus de gekochte lunch eten we vanavond maar op. Nog even met een andere pelgrim gesproken een Italiaan met ADHD die maar door ratelde over de problemen die hij had en dat al zijn bankpassen het niet meer deden, liet alle passen zien en dat hij buiten moest slapen, “echte pelgrim”.
Toen naar het Cruz de Ferro dat viel nog even tegen met een stukje klimmen van 12%. Het klimmen is mij enorm meegevallen. Ik heb alles kunnen fietsen. En voor het eerst heb ik ook mensen ingehaald zelfs jongelui die omhoog liepen. Wat het mooie is van de camino dat iedereen op zijn eigen tempo naar boven of beneden gaat en geduldig wacht of een bemoedigend woordje heeft als iemand het moeilijk heeft.
Bij het Cruz de Ferro was het in een keer druk en wil iedereen een foto maken. (Druk is 20 mensen of zo.) Ik heb daar de steen die ik van huis uit had meegenomen op de berg gegooid om mijn symbolische last af te leggen, een oude fase af te sluiten en een nieuwe te beginnen.
Daarna nog eens stukje dalen naar het vervallen dorp Manjarin en toen klimmen naar de Iragopas, het hoogste punt. Daarna een steile afdaling die mooi was vanwege de uitzichten maar geen mooie fiets afdaling. Als eerste kwamen we door een heel mooi middeleeuws dorp El Acebo. Daarna gedaald tot vlak voor Ponferrada nog even klimmen en toen even op een terrasje gezeten. Deze plaats heeft een heel mooie tempeliers burcht die er nog redelijk goed uitziet. Hier besloten om nog 18 km verder te fietsen naar Cacabelos.
In deze plaats is niet zoveel. Wel grappig toen we twee dagen geleden waren wezen eten kwamen daar een vader en zoon aan die beide een Bob kar achter de fiets hadden hangen de volgende dag in Leon bij de kerk zagen we daar een mevrouw staan en even later kwamen daar ook de vader en de zoon aanfietsen. Vandaag onderweg naar boven hebben we ze weer gezien en vanavond bij de supermarkt nog even gesproken. De vader en zoon zijn vanuit Mechelen gefietst. Wel grappig dat je elkaar zo regelmatig tegen blijft komen soms een paar dagen niet en dan zie je elkaar weer.
Op de top ook nog even met een Spanjaard, die met zijn vrouw en dochter vanuit hun woon plaats Pamplona onderweg zijn. Hij fietste de route al voor de vierde keer.

Astorga. Laatste blik op paleis vanuit hotelkamer.

In de beklimming Iragopas

Foncebadon. Lunchtentje.

Cruz de Ferro

Uitzicht op de top van de Iragopas

El Acebo

Ponferrada. Tempeliers burcht.

One thought on “Dag 39. Astorga naar Cacabelos

1. Hoi Els & Toine, Wat vliegt de tijd! Jullie zijn al bijna op het eindpunt! En ik heb al een hele tijd niets laten horen. Maar ik volg regelmatig jullie avonturen en zet alle routes in Google Maps, zo zie ik precies hoe jullie rijden. Ongelooflijk wat jullie allemaal beleven. Volgens mij zijn jullie Nederland helemaal vergeten. Dat wordt nog wennen als jullie over een paar weken weer terug zijn! Jullie zijn echt toppers en doorzetters. Geniet nog van jullie ‘wereldreis’. Groetjes, Margreet